Blogit

 

Yrityksen kotisivujen tulisi olla (markkinointi)toiminnan keskiössä, koska se on suhteellisen edullinen tapa näkyä asiakkaille. Eihän kivijalkakauppakaan jätä näyteikkunaa hyödyntämättä, jos toimitila sellaisen mahdollistaa. Mutta kaikki yritykset eivät siitä huolimatta omista verkkosivuja. Miksi eivät? Tässä seitsemän yleisintä syytä, joilla usein perustellaan verkkosivujen puuttumista.

1. Kilpailijatkaan eivät ole netissä!

Oiva tilaisuus olla eturintamassa! Paranna mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi ja perusta yrityksellesi omat kotisivut. Sivut voivat saavuttaa uusia asiakasryhmiä. Kilpailijoiden vähäinen verkkonäkyvyys mahdollistaa sinulle paremman näkyvyyden hakukoneissa. 78 % internetin käyttäjistä etsii tuotteista tai palveluista tietoa verkosta. Ole mukana hakutuloksissa!

Tilastokeskuksen mukaan 75% kaikista suomalaisista on käyttänyt internetiä matkapuhelimella viimeisten kolmen kuukauden aikana. Yrityksen ei tarvitse myydä verkossa tuotteita, jotta kotisivuista olisi hyötyä. Esimerkiksi jäätelökioskiyrittäjä hyötyy kotisivun tarjoamasta näkyvyydestä ympäri vuorokauden. Yrittäjä voi kertoa kotisivuilla tuotteistaan tai vaikkapa yrityksen tarinan. Tai voit lisätä kotisivuille Google Maps -kartan, joka helpottaa löytämään perille kioskiisi. Yhteystietojen näkyminen kotisivuilla on olennaisen tärkeää.

2. Yrityksellä on jo tarpeeksi asiakkaita!

Kun yrityksellä riittää tänään asiakkaita, yrittäjä voi ajatella, ettei heidän enää tarvitse markkinoida palvelujaan. Mitä, jos asiakkaanne löytävät toisen toimijan, joka palvelee heitä paremmin? Useat yrittäjät alkavat markkinoida vasta, kun puhelin tai ovipumppu hiljenee. Varaudu mieluummin etukäteen ja hanki uusia asiakkaita ennen kuin se on liian myöhäistä. On parempi investoida markkinointiin pieniä summia nyt, eikä pakon ajamana tuhlata suuria summia hädän hetkellä. Pidemmän aikavälin markkinointisuunnitelma on hyvä rakentaa, jotta markkinointikulut pysyvät hallussa. 50 % mobiililaitteilla tehdyistä nettihauista tehdään siinä toivossa, että löydettäisiin paikallisia toimijoita. Perusta yrityksellesi siis kotisivut ja hakukoneoptimoi ne niin, että ne löydetään.

3. Sosiaalinen media riittää!

Sosiaalinen media on hyvä kanava, jolla sitouttaa asiakkaita yritykseen. Yrityksen sinne luoma sisältö on helppo saavuttaa, mutta ladattu materiaali ei silti ole yrityksen hallussa. Facebook-kanava voidaan sulkea koska tahansa tai Instagram-kuva sensuroida syystä tai toisesta. Kotisivuille ladattu materiaali on täysin yrityksen hallussa, jolloin voit olla varma sen näkymisestä jatkossakin. Tästä syystä kotisivut tulisi olla yrityksen tietolähde, josta tietoa jaetaan sosiaaliseen mediaan. Näin saadaan verkkosivustolle myös liikennettä, joka vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Jos yritys julkaisee säännöllisesti sosiaalisessa mediassa sisältöä, se voisi aivan hyvin tehdä linkin julkaisuista kotisivuilleen ja kerätä verkkolomakkeen avulla "liidejä" heidän seuraajistaan. Näin sosiaalisen median kanavaasi seuraavat voisivat olla asiakkaitasi!

4. Yrityksemme ei tarvitse kotisivuja, koska emme itsekään käytä nettiä!

Vaikka yrittäjä ei itse käyttäisi internetiä tai edes tietokonetta, ei se tarkoita etteikö kotisivuista olisi hänen yritykselleen hyötyä. Esimerkiksi Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 suomalaisista 89 prosenttia käytti internetiä viimeisen 3 kuukauden aikana – eli melkein kaikki.

5. Kotisivut ovat liian kalliit!

Onko yritykselläsi toimitilat? Jos yritykselläsi on varaa toimitilaan, sillä on myös varmasti varaa kotisivuihin. Yrityksellesi tuotetut kotisivut, jotka näkyvät oikein joka laitteessa, maksavat noin 500-1500 € sisällöstä ja toiminnoista riippuen.

Tiesitkö, että ennen ostopäätöksen tekemistä 47 % B2B-asiakkaista etsii tietoa tuotteista tai palvelusta verkosta? Yrityksellä voisi olla omat kotisivut, jotka ovat kuin esite ihmisille, jotka haluavat tietää enemmän. Kotisivut ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa ilman, että sinun tarvitsee palkata siihen työntekijää!

6. Yrityksellä ei ole aikaa ylläpitää kotisivuja

Esimerkiksi WordPress-kotisivujen ylläpito on helppoa. Sisällön päivittäminen onnistuu mediataitoiselta henkilöltä suhteellisen pienellä opiskelulla. Voit asettaa automaattisen päivityksen uusimpiin WordPress-lisäosiin sekä WordPress-ohjelmistoon, jolloin sivustosi tietoturva on paras mahdollinen. Voit myös halutessasi ulkoistaa koko ylläpidon asiantuntevalle yritykselle. Jos kuitenkin aiot itse ylläpitää omia kotisivujasi ja törmäät ongelmiin, voit esimerkiksi käyttää asiantuntevaa kotisivupalveluamme tukenasi. Palvelulla on 100% tyytyväisyystakuu.

7. Yritys on jo tunnettu ja puskaradio toimii!

Onkohan kuitenkaan näin? Yrittäjällä lienee hyvä asiakaskunta, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki uudetkin alueelle muuttavat tuntisivat heidät. Juuri nämä uudet asukkaat saattavat etsiä yrityksen palveluita, mutta löytävätkin kilpailijat verkosta. Tai vaihtoehtoisesti joku on saanut huonoa palvelua joltain muulta toimijalta ja etsii uutta yritystä, mutta ei löydä palveluitasi.

Puskaradion kautta tulleet asiakkaat ovat parhaita! Se tarkoittaa, että joku toinen suosittelee yritystä. Jos yritys saa niin paljon asiakkaita puskaradion kautta, voidaan miettiä, kuinka paljon mahdollisuuksia se avaisi verkossa. Asiakkaat, jotka suosittelevat sinua, tekisivät sen varmasti myös verkossa. Asiakasreferenssit ja tuotearvostelut ovat myyntiäsi parantavia arvokkaita asioita.

Lopuksi: kotisivut ovat yrityksen asiakkaita varten

Kotisivuilla on monta tarkoitusta. Kotisivut voivat toimia esimerkiksi myyntikanavana (verkkokaupat), asiakaspalautekanavana, liidimagneettina tai informaation tarjoajana. Kotisivut eivät ole sinua varten, ne ovat asiakkaitasi varten. Voisi jopa ajatella, että jos yrityksellä ei ole kotisivuja, se ei arvosta asiakaskuntaansa.

Onko asiakkaasi koskaan kysynyt sinulta lisätietoja tuotteista tai palveluistasi, ajo-ohjeita liikkeeseesi tai vaikka tietoa palautusehdoista? Esimerkiksi kaikki nämä tiedot voisivat olla kotisivuillasi ja palvella asiakkaitasi silloin, kun liikkeesi on kiinni tai kun sinä nukut tai et voi muuten vastata puhelimeen.

Jos yritykselläsi ei ole kotisivuja, mieti kuinka monta potentiaalista asiakasta on voinut etsiä yrityksesi yhteystietoja, aukioloaikoja, tuotteita ja niin edelleen niitä löytämättä. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä edes näitä perustietoja yrityksestäsi verkosta, yritystäsi ei ole asiakkaalle olemassa ja hän vie rahansa muualle. Vai mitä itse tekisit samassa tilanteessa?

Jos haluat lisätietoa, millaiset verkkosivut yrityksesi tarvitsee, ota yhteyttä.
Henry Moilanen, 040 1744 826, henry.moilanen@sitrusmedia.fi
Mainostoimisto Sitrusmedia Oy

 

Liiketoimintasuunnitelma on ennen kaikkea työkalu yrittäjälle itselleen, ja siksi on olennaista olla realisti. Liiketoimintasuunnitelma ja liikeidea ovat yrityksen perustamisen kulmakivet. Liikeidealla ja hyvällä liikeidealla on nimittäin eroa.

Hyvä liikeidea muotoutuu vasta sitten, kun on siirrytty ideologiasta realismiin, kuvaa Keski-Suomen Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Teemu Pinomäki. Hän korostaa tiedon hakemisen merkitystä. Se on aloittavalla yrittäjällä usein hieman kesken.
– Mahdollisimman nopeasti kannattaa pyrkiä arvioimaan omaa ideaa faktoilla ja numeerisesti. Laskelmia ja suunnitelmia ei kannata perustaa fiktioon, hän sanoo.

Ennen yritystoiminnan aloittamista yrittäjän on syytä laatia myös liiketoimintasuunnitelma. Pinomäki sanoo, että suunnitelma on ennen kaikkea yrittäjän oma työkalu, mutta siitä on hyötyä myös esimerkiksi rahoittajia tai sijoittajia metsästäessä.

Pinomäki neuvoo , mitä suunnitelman tekemisessä kannattaa ottaa huomioon.

1. Ensin liiketoimintasuunnitelma

Liikeidean kuvauksessa olennaista on tiivistää, mitä yritys myy, kenelle ja miten, ja mitä uutta liikeideassa on kilpailijoihin verrattuna. Pinomäen mukaan liikeidea kannattaa muotoilla vasta lopuksi, kun kaikki muut olennaiset asiat on otettu huomioon.

2. Osaamistaan ei kannata piilotella

Yrittäjä toteuttaa liikeideaansa osaamisellaan, joten kaikki siihen liittyvät taidot on syytä kirjoittaa ylös. Pinomäen mukaan monet ovat turhan vaatimattomia listatessaan osaamistaan. Liiketoimintasuunnitelman osaamiskohtaan voi hyvin listata myös paikkoja ja tahoja, josta yrittäjä saa tarvittaessa apua.

3. Katso yritystäsi asiakkaan silmin

Tuotteen tai palvelun kuvauksessa kerrotaan ongelma tai haaste, johon yrittäjä aikoo vastata. Sitten tarkennetaan, miten ongelma ratkaistaan. Sen jälkeen kuvauksessa voi mennä syvemmälle tekniseen puoleen: tuotteen tai palvelun nimi sekä kuvata lyhyesti sen vahvuuksia ja mahdollisia heikkouksia. Lopuksi voi kertoa tiiviisti hinnoittelusta ja ansaintamallista. Oikea hinnoittelu on yrityksen elinehto.

Pinomäen mielestä olennaista on asettua asiakkaan asemaan ja miettiä, mihin itse kiinnittää huomiota tuotteita tai palveluita ostaessaan.
– Helposti ostettavat tuotteet ovat usein myös helpompia myydä.

4. Määrittele selkeitä asiakasryhmiä

Yrityksen potentiaalista asiakaskuntaa mietittäessä on tehtävä rajauksia. Myynnin ja markkinoinnin kohdistamiseksi on Pinomäen mielestä järkevää määritellä muutama erilainen mutta tärkeä asiakasryhmä ja kuvata lyhyesti asiakkaita kussakin ryhmässä. Keitä he ovat? Missä heidät tavoitetaan ja miten? Myynti vaatii aina suunnitelmallisuutta.

Jos asiakkaat ovat yrityksiä, liiketoimintasuunnitelmaan voi vaikka nimetä muutaman esimerkkiyrityksen.
– Tässä kohtaa kannattaa oikeasti olla aika realistinen.

5. Unohda korulauseet liiketoimintasuunnitelmasta

Kilpailu- ja markkinatilanteen määrittäminen ei ole helppoa. Periaatteessa moni yritys kilpailee ihmisten vapaa-ajasta kaikkia muita vapaa-ajanviettotapoja vastaan.

Olennaista on silti selvittää samalla alalla toimivien yritysten määriä ja toimintatapoja sekä miettiä, millä tavalla oma yritys erottuu kilpailijoista. Esimerkiksi lause ”meillä on paras palvelu” on useimmiten sanahelinää, eikä oikea tapa erottautua.
– Jos itsellä on esimerkiksi jotain uutta, innovatiivista toimintaa, tässä kohtaa on hyvä kirjata tarkemmin koko alan kasvunäkymiä ja markkinatilannetta sekä sitä, mille markkinoille itse tähtää.

6. Markkinoinnin vuosikello auttaa

Pinomäki kehottaa aloittavaa yrittäjää kirjaamaan liiketoimintasuunnitelmaan markkinoinnin vuosikellon, jossa kerrotaan, millaisia markkinointitoimenpiteitä mihinkin aikaan vuodesta on tarkoitus tehdä. Toimenpiteet on syytä kirjata sillä tarkkuudella kuin edellisissä kohdissa haarukoitujen asiakasryhmien tavoittaminen edellyttää. Tärkeää on myös kertoa, miten yritys myy tuotettaan tai palveluaan esimerkiksi kuvaamalla tyypillisen myyntitapahtuman vaiheet.

7. SWOT helpottaa riskienhallintaa

Suhdannevaihtelut, yrittäjän sairastuminen, mielensä pahoittaneen asiakkaan ilkeämielinen some-kampanja. Yritystoiminnassa on monia riskejä, ja liiketoimintasuunnitelmaan kannattaa hahmotella oman liiketoiminnan kannalta niistä olennaisimmat sekä lisäksi keinot, joilla riskejä hallitaan. Se onnistuu esimerkiksi SWOT-analyysin avulla.

8. Vain realistisia laskelmia

Liiketoimintasuunnitelman on perustuttava realistisiin laskelmiin. Myyntilaskelmassa hahmotellaan, mikä on realistinen tuotteen tai palvelun myyntivolyymi. Sen pohjalta tehdään laskelmia kannattavuudesta ja lopuksi rahoituslaskelmassa selvitetään, paljonko ulkopuolista rahoitusta liiketoimintaan mahdollisesti tarvitaan.
– Joskus alkava yrittäjä tulee sellaisen idean kanssa, jota kukaan ei ole koskaan toteuttanut. Syy siihen, ettei ideaa ole toteutettu, löytyy usein matikkapuolelta, Pinomäki toteaa.

Juttu luettavissa myös osoitteessa: https://y-studio.fi/yrityksen-perustaminen/minustako-yrittaja/liiketoimi...

 

Eduskunta hyväksyi 18.1.2019 lakimuutokset, joilla osakeyhtiön vähimmäispääomaa koskeva vaatimus poistettiin. Muutokset tulevat voimaan 1.7.2019 alkaen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osakeyhtiö voidaan perustaa kokonaan ilman pääomaa.  Muutoksen myötä mahdollistuu myös se, että osakkeista maksettava pääoma voidaan halutessaan merkitä kokonaisuudessaan osakepääoman sijaan ns. sijoitetun vapaan pääoman rahastoon.

Uudistuksen myötä osakepääomaa on mahdollista alentaa myös jo rekisteröidyssä yhtiöissä. Tämä vaatii kuitenkin erillisen velkojainsuojamenettelyn noudattamista ja mahdollisesti myös yhtiöjärjestyksen muuttamista, jos siinä on määräys osakepääoman vähimmäismäärästä.

Uusien osakeyhtiöiden näkökulmasta uudistus tulee luonnollisesti helpottamaan osakeyhtiön perustamista, vähentämään byrokratiaa ja todennäköisesti myös lisäämään niiden määrää. On mahdollista, että yhä useampi toiminimen perustamista harkitseva päätyykin suoraan valitsemaan yhtiömuodoksi osakeyhtiön.  Vaikka osakeyhtiö tuokin mukanaan velvoitteita esimerkiksi kirjanpidon osalta, tarjoaa se samalla myös laajempia mahdollisuuksia mm. verosuunnittelun ja voitonjaon näkökulmasta. Osakeyhtiö on vahvaa kasvua tavoitteleville yrityksille monissa tilanteissa paras yhtiömuoto.

Yrittäjäjärjestöjen keskuudessa muutos on mediasta saatujen tietojen perusteella otettu ilolla vastaan. Uudistuksen onkin nähty vähentävän mm. byrokratiaa ja laskevan samalla kynnystä ja kustannuksia perustaa osakeyhtiömuotoinen yritys.

Muuttuneet vastuukysymykset

Samalla on hyvä luoda silmäys myös niihin muuttuneisiin vastuukysymyksiin, joita muutos tuo mukanaan. Nykyisessä osakeyhtiölaissa on säännös siitä, että osakeyhtiön hallituksen on havaittuaan, että yhtiön oma pääoma on negatiivinen, viipymättä tehtävä rekisteri-ilmoitus osakepääoman menettämisestä. Ilmoituksen tekemättä jättäminen voi realisoitua muun ohella yhtiön vastuuhenkilöihin kohdistuvana korvausvastuuna.  Velvoitetta tehdä ilmoitus osakepääoman menettämisestä ei lakimuutoksen myötä ole poistettu.

Vaikka muutosten koko kuva nähdään vasta niiden astuttua voimaan, niin loppukaneettina voidaan sanoa, että osakepääomavaatimuksen poisto tarjonnee enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Ja vaikka osakeyhtiö voidaankin muutoksen myötä perustaa periaatteessa ilman pääomaa, edellyttää yritystoiminnan aloittaminen ja pyörittäminen edelleen sekä riittävää rahoitusta, että hyvää suunnittelua.  Tässä ovat apuna sekä Keski-Suomen Uusyrityskeskus että sen jäsenyritykset.

Kirjoittaja Petri Anttila on WinLaw:n asianajaja, joka on aikaisemmin työskennellyt useiden vuosien ajan liikejuridiikan parissa, muun muassa asianajotoiminnassa, verohallinnossa sekä Patentti- ja rekisterihallituksessa. Anttilan erikoistumisalueita ovat yhtiöoikeus ja veroasiat. Yhteys: petri.anttila@winlaw.fi / +358 (0)400 169 753