7 yleisintä syytä, miksi yritys ei omista kotisivuja

25.09.2019
Henry Moilanen, Mainostoimisto Sitrusmedia Oy

 

Yrityksen kotisivujen tulisi olla (markkinointi)toiminnan keskiössä, koska se on suhteellisen edullinen tapa näkyä asiakkaille. Eihän kivijalkakauppakaan jätä näyteikkunaa hyödyntämättä, jos toimitila sellaisen mahdollistaa. Mutta kaikki yritykset eivät siitä huolimatta omista verkkosivuja. Miksi eivät? Tässä seitsemän yleisintä syytä, joilla usein perustellaan verkkosivujen puuttumista.

1. Kilpailijatkaan eivät ole netissä!

Oiva tilaisuus olla eturintamassa! Paranna mahdollisuuksiasi tulla löydetyksi ja perusta yrityksellesi omat kotisivut. Sivut voivat saavuttaa uusia asiakasryhmiä. Kilpailijoiden vähäinen verkkonäkyvyys mahdollistaa sinulle paremman näkyvyyden hakukoneissa. 78 % internetin käyttäjistä etsii tuotteista tai palveluista tietoa verkosta. Ole mukana hakutuloksissa!

Tilastokeskuksen mukaan 75% kaikista suomalaisista on käyttänyt internetiä matkapuhelimella viimeisten kolmen kuukauden aikana. Yrityksen ei tarvitse myydä verkossa tuotteita, jotta kotisivuista olisi hyötyä. Esimerkiksi jäätelökioskiyrittäjä hyötyy kotisivun tarjoamasta näkyvyydestä ympäri vuorokauden. Yrittäjä voi kertoa kotisivuilla tuotteistaan tai vaikkapa yrityksen tarinan. Tai voit lisätä kotisivuille Google Maps -kartan, joka helpottaa löytämään perille kioskiisi. Yhteystietojen näkyminen kotisivuilla on olennaisen tärkeää.

2. Yrityksellä on jo tarpeeksi asiakkaita!

Kun yrityksellä riittää tänään asiakkaita, yrittäjä voi ajatella, ettei heidän enää tarvitse markkinoida palvelujaan. Mitä, jos asiakkaanne löytävät toisen toimijan, joka palvelee heitä paremmin? Useat yrittäjät alkavat markkinoida vasta, kun puhelin tai ovipumppu hiljenee. Varaudu mieluummin etukäteen ja hanki uusia asiakkaita ennen kuin se on liian myöhäistä. On parempi investoida markkinointiin pieniä summia nyt, eikä pakon ajamana tuhlata suuria summia hädän hetkellä. Pidemmän aikavälin markkinointisuunnitelma on hyvä rakentaa, jotta markkinointikulut pysyvät hallussa. 50 % mobiililaitteilla tehdyistä nettihauista tehdään siinä toivossa, että löydettäisiin paikallisia toimijoita. Perusta yrityksellesi siis kotisivut ja hakukoneoptimoi ne niin, että ne löydetään.

3. Sosiaalinen media riittää!

Sosiaalinen media on hyvä kanava, jolla sitouttaa asiakkaita yritykseen. Yrityksen sinne luoma sisältö on helppo saavuttaa, mutta ladattu materiaali ei silti ole yrityksen hallussa. Facebook-kanava voidaan sulkea koska tahansa tai Instagram-kuva sensuroida syystä tai toisesta. Kotisivuille ladattu materiaali on täysin yrityksen hallussa, jolloin voit olla varma sen näkymisestä jatkossakin. Tästä syystä kotisivut tulisi olla yrityksen tietolähde, josta tietoa jaetaan sosiaaliseen mediaan. Näin saadaan verkkosivustolle myös liikennettä, joka vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Jos yritys julkaisee säännöllisesti sosiaalisessa mediassa sisältöä, se voisi aivan hyvin tehdä linkin julkaisuista kotisivuilleen ja kerätä verkkolomakkeen avulla "liidejä" heidän seuraajistaan. Näin sosiaalisen median kanavaasi seuraavat voisivat olla asiakkaitasi!

4. Yrityksemme ei tarvitse kotisivuja, koska emme itsekään käytä nettiä!

Vaikka yrittäjä ei itse käyttäisi internetiä tai edes tietokonetta, ei se tarkoita etteikö kotisivuista olisi hänen yritykselleen hyötyä. Esimerkiksi Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 suomalaisista 89 prosenttia käytti internetiä viimeisen 3 kuukauden aikana – eli melkein kaikki.

5. Kotisivut ovat liian kalliit!

Onko yritykselläsi toimitilat? Jos yritykselläsi on varaa toimitilaan, sillä on myös varmasti varaa kotisivuihin. Yrityksellesi tuotetut kotisivut, jotka näkyvät oikein joka laitteessa, maksavat noin 500-1500 € sisällöstä ja toiminnoista riippuen.

Tiesitkö, että ennen ostopäätöksen tekemistä 47 % B2B-asiakkaista etsii tietoa tuotteista tai palvelusta verkosta? Yrityksellä voisi olla omat kotisivut, jotka ovat kuin esite ihmisille, jotka haluavat tietää enemmän. Kotisivut ovat auki 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa ilman, että sinun tarvitsee palkata siihen työntekijää!

6. Yrityksellä ei ole aikaa ylläpitää kotisivuja

Esimerkiksi WordPress-kotisivujen ylläpito on helppoa. Sisällön päivittäminen onnistuu mediataitoiselta henkilöltä suhteellisen pienellä opiskelulla. Voit asettaa automaattisen päivityksen uusimpiin WordPress-lisäosiin sekä WordPress-ohjelmistoon, jolloin sivustosi tietoturva on paras mahdollinen. Voit myös halutessasi ulkoistaa koko ylläpidon asiantuntevalle yritykselle. Jos kuitenkin aiot itse ylläpitää omia kotisivujasi ja törmäät ongelmiin, voit esimerkiksi käyttää asiantuntevaa kotisivupalveluamme tukenasi. Palvelulla on 100% tyytyväisyystakuu.

7. Yritys on jo tunnettu ja puskaradio toimii!

Onkohan kuitenkaan näin? Yrittäjällä lienee hyvä asiakaskunta, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki uudetkin alueelle muuttavat tuntisivat heidät. Juuri nämä uudet asukkaat saattavat etsiä yrityksen palveluita, mutta löytävätkin kilpailijat verkosta. Tai vaihtoehtoisesti joku on saanut huonoa palvelua joltain muulta toimijalta ja etsii uutta yritystä, mutta ei löydä palveluitasi.

Puskaradion kautta tulleet asiakkaat ovat parhaita! Se tarkoittaa, että joku toinen suosittelee yritystä. Jos yritys saa niin paljon asiakkaita puskaradion kautta, voidaan miettiä, kuinka paljon mahdollisuuksia se avaisi verkossa. Asiakkaat, jotka suosittelevat sinua, tekisivät sen varmasti myös verkossa. Asiakasreferenssit ja tuotearvostelut ovat myyntiäsi parantavia arvokkaita asioita.

Lopuksi: kotisivut ovat yrityksen asiakkaita varten

Kotisivuilla on monta tarkoitusta. Kotisivut voivat toimia esimerkiksi myyntikanavana (verkkokaupat), asiakaspalautekanavana, liidimagneettina tai informaation tarjoajana. Kotisivut eivät ole sinua varten, ne ovat asiakkaitasi varten. Voisi jopa ajatella, että jos yrityksellä ei ole kotisivuja, se ei arvosta asiakaskuntaansa.

Onko asiakkaasi koskaan kysynyt sinulta lisätietoja tuotteista tai palveluistasi, ajo-ohjeita liikkeeseesi tai vaikka tietoa palautusehdoista? Esimerkiksi kaikki nämä tiedot voisivat olla kotisivuillasi ja palvella asiakkaitasi silloin, kun liikkeesi on kiinni tai kun sinä nukut tai et voi muuten vastata puhelimeen.

Jos yritykselläsi ei ole kotisivuja, mieti kuinka monta potentiaalista asiakasta on voinut etsiä yrityksesi yhteystietoja, aukioloaikoja, tuotteita ja niin edelleen niitä löytämättä. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä edes näitä perustietoja yrityksestäsi verkosta, yritystäsi ei ole asiakkaalle olemassa ja hän vie rahansa muualle. Vai mitä itse tekisit samassa tilanteessa?

Jos haluat lisätietoa, millaiset verkkosivut yrityksesi tarvitsee, ota yhteyttä.
Henry Moilanen, 040 1744 826, henry.moilanen@sitrusmedia.fi
Mainostoimisto Sitrusmedia Oy